Pædagogik og faglig metode
Beboerne på Lindevang støttes ud fra servicelovens §85 og en neuropædagogisk forståelsesramme. Det betyder, at hver beboer sikres en individuel tilgang med hensyn til den enkeltes ressourcer og motivation. Den faglige metode er med til at understøtte, at vi støtter beboeren bedst muligt i at skabe udvikling og trivsel.
Neuropædagogisk tilgang
Formålet med den neuropædagogiske tilgang, er at afdække den enkelte beboers ressourcer inden for områder som:
- Hukommelse
- Opmærksomhed
- Eksekutive funktioner
- Sociale kompetencer
- Kommunikation
Beboerne støttes i udvikling af størst mulig selvstændighed med udgangspunkt i den enkeltes ressourcer.
Neuropædagogik danner grundlag for, hvordan vi kan fremme beboernes stærkeste sider og har fokus på inddragelse og overskuelighed i hverdagens aktiviteter og samvær. Pædagogikken tager afsæt i viden om beboeren gennem mestringsprofiler, praksisbeskrivelser/manuskripter og for nogle beboere også sanseprofiler. Daglige og evaluerede observationer danner grundlag for tilpasning af den neuropædagogiske tilgang. På den måde kan personalet støtte op om hver enkelt beboers behov.
For en del beboere findes forudsigelighed og tryghed bedst sted gennem daglige rutiner og struktur. Neuropædagogikken bruges generelt som kompenserende strategi for nedsat arbejds- og langtidshukommelse, overblik, initiativ og andre kognitive vanskeligheder.
Systematisk arbejde med indsatser
Udover at pædagogikken tilrettelægges ud fra et generelt ressource fokus, tilrettelægges pædagogikken også ud fra de indsatsmål der udarbejdes i samarbejde mellem beboer og sagsbehandler. Delmål formuleres i samarbejde med beboeren og delmål følges op af systematiske observationer.
For at sikre arbejdsgange og evaluere observationer i dagligdagen arbejder Lindevangs personale ud fra en ”borgerkonference” på deres teammøder. Det sikrer systematisk gennemgang af den enkelte beboer og kvalificerer dermed delmål og deres faglige metoder og pædagogiske tilgange.
Den benyttede arbejdsplatform er fagsystemet CURA, hvor personalet udarbejder statusrapporter og handleplaner samt kommunikerer med samarbejdspartnere omkring den enkelte beboer.
Den neurofaglige tilgang tilrettelægges samlet ud fra nedenstående drøftelse og refleksioner:
- Mestringsprofiler
- Refleksionscirkel
- Praksisbeskrivelser
- SMART mål
- Trafiklys/ risikovurdering (”Vold som Udtryksform”)
- Low arousal
- Oplevelse af sammenhæng (håndterbarhed)
- Strukturpædagogisk tilgang
- Social stories
- Visuel understøttelse/boardmaker skemaer
- Anerkendende tilgang
- Etiske refleksioner
- Narrativ tilgang